Útvonal | Reptérlátogatás.hu | Ferihegy, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér | Repülőtér-látogatás | Légiközlekedési Kulturális Központ | Aviation Cultural Center

Reptérlátogatás útvonala

  1. Kiindulópont, gyülekező az Aeroparkban (sárga jelölés)
    A túra innen indul.
  2. Belépés a repülőtér területére
    A busz a J portán lép be a repülőtér területére, itt még nem kell kiszállni.
  3. Biztonsági ellenőrzés – Centrál SRA
    A reptéri nevén “Centrál SRA” ellenőrző és áteresztőpontnál (EÁP) lépünk be a repülőtér szigorított biztonsági területére (Security Restricted Area – SRA). Bővebben a biztonsági ellenőrzésről itt.
  4. (5-6) 2B, SkyCourt, 2A terminál légi oldala és előtere
    Megnézzük a 2B majd a 2A terminált a légi oldalról, a beszállító kapukat, a lézeres beállítórendszert, valamint figyelemmel kísérjük a repülőgépek földi kiszolgálását (üzemanyagtöltés, poggyászrakodás), az utasok ki- és beszállítását valamint az épületközeli állóhelyeket.
  5. 31R futópálya küszöb
    Itt megállunk pár percre. A toronyirányítás rövid időre felkapcsolja a pályafényeket, amelyek nagyon szép látványt nyújtanak. Ha szerencsénk van, leszálló repülőgépet is láthatunk, amely pont 70 méterrel a fejünk felett repül el, impresszív hang- és szélhatás kíséretében. Miért pont így tájolták a futópályákat, ahogy? Mit jelent a 31-es szám a pálya nevében? A válasz egyszerű, elmondjuk!
  6. (9-10) A radarok
    Mire valók a radarok? Hogyan működnek? Miért van a repülőtéren négy darab? Mi a másodlagos légtérellenőrző radar, mire használják az S-módú transzpondert? Ezekre a kérdésekre is megadjuk itt a választ.
  7. BUD VOR
    Hogyan talál el egy repülőgép egyik helyről a másikra, ha rossz az idő, és az orrunkig sem lehet látni? A válasz a rádiónavigáció! Mi az a VOR és az NDB? Hogy működik?
  8. A torony
    A filmekben a légiforgalmi irányítás az irányítótoronyban zajlik. Ennél a pontnál azonban ki fog derülni, hogy ez közel sincs így! De akkor tulajdonképpen mi történik a toronyban? Mi van elrejtve az emeleteken? Mi az a golflabda a torony tetején? Ezeket is elmondjuk! Mivel a torony a repülőtér üzemeltetése szempontjából kritikus terület, így csak kívülről van lehetőségünk megtekinteni.
  9. Tűzoltóbázis
    Hol vannak az ország legnagyobb tűzoltójárművei? Természetesen a repülőtéren! Ha “esemény” van és megszólal a riasztás, mennyi idő alatt kell beöltözni, “felpattanni a szerre”, kivonulni, majd kiszórni az oltóanyag felét? A válasz garantáljuk, hogy megdöbbentő lesz!
  10. Kertészet
    Város a városban, saját kertészettel. Minden virág, minden karácsonyi fenyőfa itt nevelkedett, ami a terminálokon voltak láthatóak. De vajon mi mást rejtenek még a falak?
  11. Cargo bázis, cargo előtér
    Hány tonna teheráru fordul meg évente a repülőtéren? Mekkora volt a legnagyobb teherszállító repülőgép, amelyik itt járt? Vajon hány tonna terhet vitt aztán magával? Meglepő számok fognak elhangozni!
    Itt megállunk az egyik repülőgép mellett néhány fotó erejéig. Reméljük az aprócska 12 méter hosszú buszunk nem fogja elszégyellni magát az igazi “nagyvasak” között…
  12. 1-es terminál előtér
    A T1, ahol minden kezdődött, immár több, mint 60 éve. Mi a legérdekesebb része az épületnek? Mi a két “őzlábgombára” hasonlító torony az antennákkal? Nem marad titok!
  13. (18) Műszaki előterek, hangárok
    Hogyan történik a repülőgépek műszaki vizsgája? Mit jelent a C-check?
    Megtekintjük kívülről a Lufthansa Technik Budapest és az Aeroplex of Central Europe (ACE) karbantartóbázisát. Mivel ezek a területek különösen balesetveszélyesek, továbbá a látogatáshoz az összes karbantartott repülőgép tulajdonosának az engedélyét is be kellene szerezni, a hangárokat és a műszaki előtereket csak a mellettük elhaladó szervízútról tudjuk megnézni.
  14. Vége
    A túránk a műszaki előterekkel ér véget, innen visszatérünk a kiindulópontra.